איך להצליח בעסק כמו הכרישים?
אין לי טלוויזיה בבית משנת 2006.
(כן, כן, אנחנו מגדלים 4 ילדים בלי טלוויזיה. אני כותבת את זה, כי בד"כ זו מיד השאלה הבאה… :) ).
אני מעדיפה לקרוא ספרים, או להתעסק בתחביבים שלי.
אבל בכל זאת, מדי פעם אני צופה בתכנים במחשב, במיוחד אם הם רלוונטיים לעבודה.
לאחרונה יצא לי לצפות בכמה פרקים מהתוכנית "הכרישים".
בתוכנית יזמים מקווים למצוא את ה"כריש/ה" שלהם. איש או אשת העסקים שישקיע ויממן את המיזם שלהם בתמורה לאחוזים מהחברה והשתתפות ברווחים .
בסלנג ההייטקיסטי, אגב, זה נקרא "אנג'ל", המלאך.
הכרישים עושים עסקאות של מליונים,
הם מתעסקים בארגונים עם כמה וכמה עובדים,
ועדיין, כעסק של אישה אחת את יכולה ללמוד מהם הרבה.
בעיקר מתהליך קבלת ההחלטות שלהם.
(וזה המקום לציין את הפספוס שבפאנל משתתפת רק אישה אחת לעומת ארבעה גברים).
מה את יכולה ללמוד מהתוכנית הכרישים על איך להצליח בעסק?
היתכנות עסקית-
היתכנות עסקית זו למעשה בדיקה האם העסק מסוגל להיות ריווחי. האם היסודות שלו יציבים מספיק. או במילים אחרות: זו בדיקה של מהן עלויות הייצור ובכמה מוכרים בסופו של דבר את המוצר ללקוח.
יתרה מכך, לפעמים עולה יזם ומציג את העסק שלו. העסק נראה מצויין, ריווחי, "רציני" ובכל זאת, הכרישים לא משקיעים בו. למה? כי הם מרגישים שהיזם יכול להצליח בכוחות עצמו. הוא לא צריך אותם.
איך להצליח בעסק שלך:
האם את יודעת כמה עולה לך "לעלות על ההגה"? כלומר, כמה את צריכה להרוויח רק כדי לכסות את העלויות של העסק שלך ומאיזו נקודה את מתחילה להיות ריווחית? האם את יודעת בוודאות כמה עולה לך השיווק, הפרסום, החשמל, המים, הדלק וכו' וכו'? אם יש לך מוצר, כמה עולה לך לייצר אותו? בכמה את צריכה למכור אותו כדי לצאת ברווח?
בירור צרכים
הם מיד מבררים האם תכל'ס מישהו אי פעם רכש אי פעם מהיזם את המוצר הזה במחיר הזה.
למה? בראש ובראשונהכדי לבדוק האם קיים לו צורך אמיתי בשוק.
כל המכירות מתחילות תמיד מצורך של לקוח. מכך שהעסק שלך פותר בעיה אמיתית שיש ללקוח. אם לא התבצעו רכישות, אז אין באמת צורך במוצר.
ושנית, בשאלה הזו הם בודקים האם התמחור מדוייק.
איך להצליח בעסק שלך:
איך את מודדת באופן קבוע את הביקוש למוצר/ שירות שלך?
איך את מבררת מה הלקוחות שלך רוצים וצריכים ממך?
איך את קובעת את התמחור שלך?
הם עושים לעצמם חיים קלים בשיווק
עסקים הם לא אורז. הכרישים לא רוצים אותם אחד אחד.
הכרישים הכמעט ולא מתעסקים במוצרים שמוכרים אותם לאדם בודד בכל פעם. הם תמיד מחפשים איך אפשר למכור את המוצר לעסקים או ארגונים גדולים ומבוססים יותר.
איך להצליח בעסק שלך:
אם כבר השקעת בפרסום, בשיווק, ידרש ממך בדיוק אותו מאמץ לשכנע ארגון גדול כמו לשכנע אדם אחד. אז איך את יכולה להגיע לקהל/ ארגון מבוסס יותר שהוא זה שמתווך בינך לבין ה-"אחד אחד"? למשל, נניח שאת עורכת סדנאות באופן קבוע. איך את יכולה לקיים סדנה בבית מלון מול קהל שנמצא שם במקום להתעסק חודש עם שיווק הסדנה שלך ובכל פעם לרשום רק משתתף יחיד?
הגודל כן קובע
אם הכרישים מגיעים למסקנה שלעסק אין פוטנציאל להגיע לקנה מידה גדול יותר, הם יוותרו. כלומר, הם רוצים לראות מהו פוטנציאל הגדילה. מהי המסוגלות של אותה יזמית לספק סחורה למספר גדול של לקוחות. אם יש גבול ברור ליכולת הזו, הכרישים יוותרו.
איך להצליח בעסק שלך:
לא בהכרח גדול יותר = טוב יותר, או רווחי יותר.
מה שמתאים לכרישים, לא בהכרח מתאים לך.
האם את רוצה להישאר עסק של אישה אחת? כלומר, שההכנסה שלך תהיה תלויה בנוכחות שלך. בעבודה עצמה.
האם היית רוצה להעסיק כמה עובדים? ואז לא בהכרח תצטרכי לעבוד כל הזמן כדי להרוויח. הכסף ימשיך לזרום גם אם את לא תהיי שם.
ואולי את שואפת בכלל להגיע למימדי ענק כמו גוגל או מיקרוסופט?
להחלטה על גודל העסק שלך יש השפעה מכרעת על אורח החיים שלך.
על הסטרס, על הסיכון שאת לוקחת על עצמך ועוד ועוד.
כל בחירה כזו היא לגיטימית ויש לה תוצאות, רווחים ומחירים.
אז, איפה את רואה את עצמך בעוד שנה? בעוד 3 שנים?
הם קמצנים כשזה מגיע לשיווק
הכרישים בורחים כמו ממגיפה ממוצרים שהשיווק שלהם הוא מאוד יקר או מאתגר, או מצריך חינוך שוק.
לפני שהם מחליטים להשקיע, הם בודקים איך הם יכולים להשתמש בנכסים ובפלטפורמות שכבר יש להם כדי למנף את המוצר. כמו למשל, נכסי נדל"ן, קשרים עסקיים, נסיון בשיווק מוצרים דומים וכן הלאה.
איך להצליח בעסק שלך:
תראי, איך שלא נסתכל על זה, עסק של אישה אחת דורש שיווק. והרבה. אי אפשר להתחמק מזה. אז גם אם יש לך פנטזיה כמוסה על להיפטר מהשיווק אחת ולתמיד (כמו כמה עצמאיות שהכרתי :) ) זה כנראה לא הולך לקרות…
אז איך את יכולה למנף את השיווק של המוצר או השירות שלך?
איך את יכולה לעשות את זה באמצעות הקשרים, הנסיון, האתר וכל התשתיות שכבר קיימות אצלך?
איך את יכולה להשתמש בהן שוב ושוב מבלי להמציא את הגלגל בכל פעם מחדש?
איך את יכולה להוזיל את עלויות השיווק שלך?
איפה הטוויסט העסקי שלך?
הכרישים תמיד יחפשו את הטוויסט- האם זה מוצר חדשני, משהו שעדיין לא ראו?
ואם לא, האם יש זווית אחרת בשיווק שלו? האם יש לו טוויסט שאפשר לעשות ממנו חגיגה שיווקית?
למשל, מוסכים יש בשפע, אבל מוסך שהוקם על ידי נשים ולמען נשים- אין. זו דוגמה לטוויסט שיווקי של שתי יזמיות שהופיעו בתוכנית. הכרישים בסוף לא תמכו בהם מסיבות אחרות, אבל ברור לך איזו חגיגה שיווקית זו היתה יכולה להיות.
איך להצליח בעסק שלך:
מה הטוויסט שלך? מה יש רק לך ולקולגות שלך אין? איפה הייחודיות והבידול שלך?
את מה את יכולה לחגוג ולהבליט בשיווק שלך?
הם מאמינים בלב שלם
גם במקום שלכאורה ההחלטה היא הכי רציונלית, נכנס האלמנט הרגשי.
הכרישים מתחברים באופן אישי למוצר- הוא חייב לרגש, לעניין או לאתגר אותם.
באופן אישי ולא רק עסקי, לפני שהם יחליטו להשקיע בו.
יתרה מכך, הכרישים מאמינים ביזמ/ית שהם משקיעים בה/ בו. הם רוצים ומצפים לעבוד איתם ולחנוך אותם.
הם מתחברים לאופי שלהם, לנשמה שהם מכניסים לעסק שלהם.
כן, גם לכרישים יש לב… וגם הבסיס של ההחלטות שלהם הוא האמונה.
איך להצליח בעסק שלך:
כמו תמיד, העסק שלך הוא שיקוף של האמונות הפנימיות שלך לגבי מה שאת יכולה ולא יכולה לעשות.
לגבי מה שאפשרי ובלתי אפשרי לדעתך. אז איך את מתחזקת את האמונה בלב שלם שלך בעצמך, במוצר שלך?
איך את שומרת על התלהבות ועניין ולא נשחקת? איך את יוצרת את העניין הזה בקהל הלקוחות שלך?
רוצה להעלות את הרווחים בעסק? רוצה לדעת למכור טוב יותר ובטבעיות? קדימה, בואי לעשות, חיים ?
כל הפרטים על אימון וליווי לעסק כאן
תעשי, חיים :)
שלך,
טל שפיר
השאר תגובה